söndag 9 juni 2013

Svenska? Hemska saker och joo Hejsan?

Haalllååååååååååååå??
Det var ett tag sen va? Minns ni mej? Eller läser någon ens den här mera?
Nå hur som helst så kommer det ske stora föränringar på den här bloggen nu, och då menar jag mega-super-stora förändringar varav den största du redan måste ha märkt.
Alltså att jag skriver på mitt modersmål*effektfull paus med drumroll* svenskan.

Varför? Jo för att jag är lat och avskyr det mesta med språk egentligen och även om engelska i mitt tycke låter bättre så är svenskan ändå de facto lättare att skriva. Särskilt när man plitar ner text utan att desstu mera kontroll läsa som jag......

Men ska inte fastna för mycket på språket då det finns mycket att säga och så lite tid att sätta på att plita ner det om jag ännu vill sova nå idag, nä nu ljög jag, inatt... Så ska försöka hålla mej till de riktiga ämnen men ändå susa igenom formaliteterna.

Så bytt spårk som sagt och nu är jag dessutom tillbaka i alla fal för ett litet tag och ska testa svenska språket som min förmedlar av information i denna simpla åsiktsfulla blogg som kan innehålla en och annan intressant tanke (inga garantier dock XD) MEn förutom det så undrar jag om ni lever ännu?
Ja ni gör det? Nämen så roligt! Kanske någon ska läsa det här ändå om ni påstår att ni inte har dött ännu och faktiskt vill sätta lite av er dag på att läsa det här=D(vilket är mycket hyggligt och jag är glad att ni ännu lever^^ Så nu kan ni fortsätta med er dag då ni vet att någon är glad att ni finns, dagens positiva feelis, nu när den skiten är över kan vi fortsätta med bloggen=P)

Men utan desstu mera formarliteter och positiva känslor (gör dej av med dem illa kvickt, det här är menat att vara en blogg om hemskheter ju) så fortsätter vi med dagens deprimerande agenda, alltså en tanke jag hade igår då jag såg filmen Zodiac som enligt mitt tycke mest var långtråkig men ändå helt sevärd och sen på kvällen avnjöts lite American Horror Story med brosan. (jaa igår hade jag inget liv och bara såg en massa hemskheter för jag var sjuk och kände mej sjukare än vad jag var).
Tanken jag fick jag efter att jag i filmen Zodiac (Som handlar om the Zodiac killer i USA) Zodiac killer mördade ett par brutalt med en kniv ute på en annars idyllisk ö(detta räknas inte som en spoiler enligt mej och det kommer inga mer angående Zodiac så var lugn om du inte sett filmen, du kan nog fortfarande läsa.)

Tanke i fråga var simpel och förstärktes när jag i American Horror Story fick se ett klipp ur en skolskjutares synvinkel för någon minut (vilket var mer än tillräckligt för mej att nästan bara skippa hela avsnittet då jag är väldigt äcklad av skolskjutningar och skrämd av dem (oh really?) ) och då slog det mej (vilket säkert många av er som läser dettta har tänkt också) Varför ser folk på hemskheter och mord, blod, våld av den här typen?

Jag menar inte underhållningsvåld (om det nu finns sånt?) så som i Fast and Furious 6 (nämner den då det var den jag tänkt på dä jag tänkte på underhållningvåld) eller James Bond, där det bara är för att skapa en spänning och underhålla tittaren. Utan våld som just i Zodiac där en man brutalt mördar en kvinnan med 10 knivhugg och en galning som i American Horror Story går runt i ett bibliotek och skjuter oskyldiga med ett hagelgevär. Jag menar vilken sjuk jäkel kan påstå att han/hon faktiskt njuter av att se det när man tänker efter?
Och varför ser vi sådana hemskheter frivilligt då vi aldrig någonsin skulle ville se det där in real life? Är det så stor skillnad på film och verklighet? Att bara för det är en film så är det helt okej, även om det kanske visas värre än vad det skulle vara om det var på riktigt? Är det hä något vi borde se och om det är något som vi kan se, så varfö vill vi se det?

Detta är bara ett par frågor jag tycker du ska tänka igenom och försöka svara på, för även om jag till viss del kan förstå varför folk vill se på hemskheter som de jag beskrev och ännu värre är för att det bygger upp stämningen och att hela filmen/serien skulle vara omöjlig utan just de scenerna. Sedan vill vi antagligen skrämma oss och se saker som vi aldrig skulle se i verkligheten. Det blir mycket oskyldigare då vi vet att det inte är på riktigt.

För att ta en liten jämförelse så har du säkert någon gång tyckt ditt liv varit lite smått tråkigt vid något tillfälle och önskat att ditt liv var lite mer som någon film/bok eller tvserie. Men du vet förhoppningvis själv att dessa är fyllda med problem och att du egentligen aldrig skulle vilja vara i storyns karaktärers situation.

Så är det lite samma med dessa hemskheter, alltså det att det är intressant så länge man vet att det inte är på riktigt? Eller hur är det?

Om ni har något bra svar så får ni mer än gärna dela med er i kommetarerna nedanför=D

Fast nu börjar det bli läggdags för denna trötta bloggare, så jag tänker lämna er med denna fråga så får jag göra en annan blogg som också har ett intressant tema (för jag hoppades att denna blogg hade ett intressant tema även om den var minst sagt lite råddig) Men tills det, godnatt, sov gott och ta tillbaka de postiva känslorna innan du går, för jag vill inte folk ska lämna min blogg på dåligt humör. Så öva ansiktsmusklerna och le en gång och gå och ha en bra dag/natt =D Godnatt nu gick jag och hosta ihjäl mej någonstans=P

1 kommentar:

  1. Hej, och välkommen tillbaka!

    Ja du. Det var en intressant tanke =)

    Jag tror att det finns flera orsaker till att det kan vara intressant att se filmer med nästan överdrivet våld i sig.

    Ibland kan det som du nämnde vara för att det bygger upp en viss stämning, och det är ju som sagt inte riktigt samma sak när man vet att det inte händer på riktigt. Sen kan våldet ibland hjälpa till med realismen i en film, för den otrevliga sanningen är att det finns sjuka jävlar i verkliga världen också, varav en del gör värre saker än du någonsin sett i filmformat...

    Ibland kan det (som du nästan lite antydde) vara "tröstande" (i tillfällig brist på bättre ord) att se på en film där hemskheter utspelar sig, då man märker hur långt ifrån ens eget liv det egentligen är; genom att få en bild av hur illa det kunde vara så lär man lättare uppskatta sin egen situation i världen.

    Däremot tvivlar jag på att det är lika roligt att se på filmer med överdrivet våld om man råkat ut för liknande själv, så hur man uppfattar det kan helt bero på ens egna erfarenheter.

    Men nästan ingen gillar våld i överdriven mängd. Särskilt inte om det blir för nära verkligheten. Jag talar om så kallade snuff filmer, där våldet faktiskt händer på riktigt, eller i bästa fall är man osäker på om det händer på riktigt eller inte. Det finns endast få personer som gillar sådan slags "underhållning"...

    Ett exempel: jag vet att det finns ett antal filmer, som enbart går ut på tortyr som både ser äkta ut och håller på i mera än en timme. Även om det endast är på låtsas så ogillar de flesta tanken på att se en sådan film, eller har jag fel?


    Du får ursäkta mig för att min kommentar nästan blev ett blogginlägg i sig själv, men jag tyckte att du väckte en så pass intressant tanke att jag måste dela med mig av mina egna tankar =P

    Alltså, Bra och tanke provocerande inlägg!!!

    ps. I like the way you're breaking the fourth wall, in quite humorous ways.

    SvaraRadera